Terms of Condition

Note: The German language version of these terms and conditions shall be the version used in the event any dispute arises hereunder. The English translation of these terms and conditions is for convenience only and shall not be used by the parties or any court when interpreting or construing these terms and conditions.

 

ALLGEMEINE GESCHÄFTSBEDINGUNGEN DER FOTOGRAFEN
der Blossom Management GmbH

 

1. Geltung der AGB
Die von Blossom Management GmbH (im folgenden „Auftragnehmer“ genannt) durchgeführten Aufträge werden nur zu den nachstehend aufgeführten Allgemeinen Geschäftsbedingungen abgewickelt.
Der Auftraggeber erkennt diese Allgemeinen Geschäftsbedingungen für den vorliegenden Auftrag und zugleich für alle zusätzlichen und zukünftigen Geschäfte mit Auftragnehmer an.
Allgemeine Geschäftsbedingungen des Auftraggebers gelten nur, wenn Auftragnehmer ihnen ausdrücklich und schriftlich zugestimmt hat.

 

2. Kostenvoranschlag und Auftragsbestätigung
2.1 Kostenvoranschläge (KVA) sind freibleibend und unverbindlich.
2.2 Vom Auftraggeber erteilte Aufträge kommen erst durch schriftliche Auftragsbestätigung zustande und führen zum Vertragsschluss, sofern die Auftragsbestätigung dem KVA entspricht. Übersendet der Auftraggeber die Auftragsbestätigung, muss diese dem Auftragnehmer rechtzeitig vor einem Shooting vorliegen.
2.3 Zahlungsbeträge werden in Euro ausgewiesen.

 

3. Leistungen und Termine
3.1 Auftragnehmer ist, soweit sich nicht aus dem Briefing oder Ähnlichem etwas anderes ergibt, zur freien künstlerischen Gestaltung des Auftrags berechtigt. Insofern sind Reklamationen zu Bildauffassung, Perspektive, Farbe, Komposition, der Auswahl der Fotomodelle, des Aufnahmeortes und der angewendeten (optisch-)technischen Mittel ausgeschlossen. Vorgaben des Auftraggebers hat der Auftragnehmer zu entsprechen.
3.2 Auftragnehmer ist nicht verpflichtet, Negative und/oder Bilddaten zu archivieren.
3.3 Fixe (Liefer-)Termine bedürfen zu ihrer Wirksamkeit der Schriftform. Sie sind ausdrücklich als solche zu bezeichnen. Andernfalls handelt es sich um voraussichtliche unverbindliche Zeitangaben.
3.4 Terminänderungen bzw. Terminverschiebungen nach Vertragsschluss bedürfen der ausdrücklichen Zustimmung des Auftragnehmers.

 

4. Abnahme
4.1 Die Abnahme kann nicht verweigert werden, wenn die Leistungen dem Briefing entsprechen. Nachträgliche Änderungen des Briefings sind nur dann wirksam, wenn der Auftragnehmer diesen zustimmt. Bei Shootings ist die Abnahme i.d.R. vor Ort durch einen Bevollmächtigten des Auftraggebers vorzunehmen.
4.2 Mängelrügen müssen umgehend nach Erhalt des Materials schriftlich erfolgen. Nach Ablauf einer Frist von 5 Werktagen gilt das Werk in Bezug auf offene Mängel als vertragsgemäß und mängelfrei abgenommen.
4.3 Bei Werken, die dem Auftraggeber zur Verfügung gestellt werden, steht dem Auftraggeber eine Zeit von 7 Tagen ab Datum der Lieferung zur Sichtung und Auswahl zu. Sofern innerhalb der zuvor genannten Frist ein Lizenzvertrag nicht zustande kommt, sind zur Verfügung gestellte Werke und/oder entsprechende Bilddatenträger unverzüglich zurückzugeben sowie sämtliche Daten der Bilder, die der Auftraggeber bei sich gespeichert hat, zu löschen. Mit der Überlassung der Werke zur Sichtung und Auswahl werden keine Nutzungsrechte übertragen. Sofern die Werke zu Layoutzwecken oder in sonstiger Weise als Arbeitsvorlagen, auch im Zusammenhang mit Präsentationen bei Auftraggeber, verwendet werden, ist dies bereits kostenpflichtig.

 

5. Rechte
5.1 Dem Auftraggeber werden nach vollständiger Zahlung der vereinbarten Gesamtsumme (d.h. einschließlich Vergütung und (Fremd-)Kosten urheberrechtliche, nicht-ausschließliche/einfache Nutzungsrechte ausschließlich zu dem vertraglich vereinbarten Zweck (gemäß dem KVA und/oder dem Individualvertrag) eingeräumt.
5.2 Sofern dem Auftraggeber Rechte für „alle Medien“ eingeräumt werden, umfasst dies folgende Nutzungen:
5.2.1 Above the Line:
– Anzeigen in Publikumstiteln, Tageszeitungen, Fachtiteln, außerdem Beileger und Advertorials
– Außenplakate incl. CLP bis Format 18/1, einschließlich Verkehrsmittelwerbung (gedruckt oder auch elektronisch)
5.2.2 Below the Line
– POS-Material (Verbleib am POP) z.B. Displays, Banner am POS, Ladenkleber, Wobbler etc, incl. Plakate bis max. 18/1-Format am/vor POS, incl. Messen (alle der o.a. Werbemittel gedruckt oder auch elektronisch)
– VKF-Material (Mitnahmemöglichkeit vom POP) z.B. Broschüren, Kataloge, Flyer, Postkarten, Werbegeschenke
– Direct Marketing (adressierte Werbung, z.B. Werbebriefe, Prospekte, Mailings)
– PR, incl. z.B. Kundenmagazine und auch Jahresberichte
– Interne Nutzung incl. Intranet
5.2.3 Online
– Kunden-Homepage / Kunden-Apps (eigene Werbefläche)
– Internetwerbung / App-Werbung incl. Banner, Pop-up’s etc. (gekaufte Werbefläche)
– Social Media & Blogs
– Downloads (pdf, Broschüre)
– Emailing
Eine weitergehende Nutzung – auch über den vereinbarten Zeitraum oder das vereinbarte Territorium hinaus – bedarf der ausdrücklichen schriftlichen Zustimmung und ist gesondert zu entgelten.
5.3 Jede Art von Vervielfältigung, Verbreitung, Veröffentlichung, Veränderung, Bearbeitung, öffentliche Zugänglichmachung, Umgestaltung zur Reproduktion auf andere Bildträger etc. bedarf, soweit sie nicht von der vertraglich vereinbarten Nutzung gedeckt ist, der ausdrücklichen schriftlichen Zustimmung von AUFTRAGNEHMER. Insbesondere ist der Auftraggeber nicht berechtigt, das Werk zu scannen und/oder digital, auch in Teilen zu speichern, zu bearbeiten, umzugestalten, zu vervielfältigen, zur Herstellung neuer digitaler Bilder zu verwenden bzw. auf andere Medien- und Bildträger zu übertragen.
5.4 Rechte zur Bearbeitung, Änderung oder Umgestaltung werden nur dann eingeräumt, wenn dies schriftlich vereinbart wurde. Auch darf das Bildmaterial nicht abgezeichnet, nachgestellt fotografiert oder anderweitig als Motiv benutzt werden.
5.5 Soweit nicht anders vereinbart, gilt das Rechnungsdatum als Beginn des vereinbarten Nutzungszeitraums.
5.6 Ohne ausdrückliche Zustimmung von AUFTRAGNEHMER dürfen die Nutzungsrechte weder ganz noch teilweise an Dritte übertragen werden.
5.7 AUFTRAGNEHMER und die für AUFTRAGNEHMER im Rahmen der Herstellung der Werke tätigen Künstler/Urheber sind berechtigt, die von ihnen hergestellten Werke zum Zwecke der Eigenwerbung sowie für die Teilnahme an Wettbewerben selbst zu verwenden und den Auftraggeber bzw. dessen Auftraggeber sowie das Projekt namentlich zu nennen und dessen Kennzeichen (wie Logos) zu diesen Zwecken zu verwenden.
5.8 Optionen auf Nutzungsrechte sind spätestens bis 1 Jahr nach Rechnungstellung schriftlich gegenüber Auftragnehmer auszuüben. Danach ist der Auftragnehmer nicht mehr an die Option gebunden.
5.9 Digitale Daten, die zur Herstellung des fertigen Werkes verwendet werden, z. B. 3D-Daten sowie Texture-Maps der jeweiligen Objekte und Sets, und sämtliche Rechte an diesen digitalen Daten werden dem Auftraggeber nicht zur Verfügung gestellt bzw. eingeräumt, sondern verbleiben ausschließlich beim Künstler/Urheber.
5.10 Der Besteller eines Portraits bzw. von Personenaufnahme ist nicht berechtigt, die Fotografie zu vervielfältigen und zu verbreiten. § 60 UrhG wird abbedungen.
5.11 Sämtliche Eigentumsrechte am Original des Werkes und überreichten Bildmaterial verbleiben bei AUFTRAGNEHMER. AUFTRAGNEHMER ist nicht verpflichtet, die von ihr hergestellten Werke oder Datenträger, auf denen diese Werke gespeichert sind, zu archivieren.
5.12 Auftragnehmer ist berechtigt, Leistungen von Dritten, die zur Durchführung der Produktion eingekauft werden müssen (z.B. Modellhonorare, Kosten für erforderliche Requisiten), im Namen und mit Vollmacht sowie für Rechnung des Auftraggebers in Auftrag zu geben.
5.13 Das Recht zur Veröffentlichung von Werken, auf denen sich Personen befinden, wird erst nach ausdrücklicher schriftlicher Zustimmung der abgebildeten Personen auf den Auftraggeber übertragen. Für den Fall, dass Modelrechte Teil der Leistungen des Auftragnehmers sind, werden entsprechende Rechte erst nach vollständiger Zahlung der vereinbarten Gesamt(Produktions-)Summe eingeräumt.

 

6. (Mehr-)Kosten und Künstlersozialabgabe
6.1 Eine Kalkulationspanne von 10 % auf die in Kostenvoranschlägen (KVA) aufgeführte Endsumme und eine Verschiebung der Kosten innerhalb der Kalkulation behält sich der AUFTRAGNEHMER vor. Kostenerhöhungen müssen von AUFTRAGNEHMER nur dann angezeigt werden, wenn eine Überschreitung der ursprünglich veranschlagten Netto-Gesamtkosten um mehr als 10 % erfolgt bzw. zu erwarten ist.
6.2 Der Auftraggeber ist verpflichtet, die kalkulierten Fremdkosten vor Beginn der Herstellung/Produktion in voller Höhe an AUFTRAGNEHMER zu zahlen. Bei nicht rechtzeitiger Zahlung vor Produktionsbeginn ist AUFTRAGNEHMER nicht verpflichtet, den Auftrag durchzuführen.
6.3 Ferner hat der Auftraggeber die Künstlersozialabgabe, die auf Seiten von AUFTRAGNEHMER für Fremdleistungen unter Umständen anfällt, in der jeweiligen gesetzlichen Höhe an AUFTRAGNEHMER zu zahlen.

 

7. Vergütung und Zahlung
7.1 Es gilt die vereinbarte Gesamt(Produktions-)summe (Vergütung und (Fremd-)Kosten), mit der die vertragsgegenständlichen Leistungen sowie die Einräumung der Nutzungsrechte nach Ziffer 5. abgegolten ist, unabhängig davon, ob und in welchem Umfang die Leistungen durch den Auftraggeber genutzt werden.
7.2 Sämtliche Rechnungen sind sofort nach Erhalt ohne Abzug von Skonto zur Zahlung fällig.
7.3 Die vertraglich vereinbarten Zahlungsansprüche bestehen unabhängig von dem in 5.1 definierten Rechtevorbehalt in voller Höhe.
7.4 Auf die von AUFTRAGNEHMER in Rechnung gestellten Summen ist die jeweils gesetzliche Mehrwertsteuer zu zahlen.
7.5 Verzug tritt bei Nichtzahlung 30 Tage nach Zugang der Rechnung oder einer gleichwertigen Zahlungsaufforderung ein. Die Geltendmachung eines Verzugsschadens, wie Zinsen und Mahnkosten, bleibt vorbehalten.
7.6 Das Währungsrisiko trägt der Auftraggeber.

 

8. Stornierung/Terminänderungen und Ausfallvergütung
8.1 Stornierungen und Terminänderungen bzw. Terminverschiebungen nach Vertragsschluss sind schriftlich vorzunehmen.
8.2 Stornierungen, Terminänderungen oder Terminverschiebungen sind wie folgt zu entgelten:
8.2.1 Bereits verursachte Fremdkosten hat der Auftraggeber in vollem Umfang zu tragen.
8.2.2 Die Auftragnehmervergütung/Honorar ist nach folgendem Schlüssel zu ersetzen:
8.2.2.1.1 Wetterausfall: 100% [Fotografen-/Illustratorenhonoarar/Vergütung], 100% [Kosten nach Beleg]
8.2.2.1.2 Stornierung: 100% [Fotografen-/Illustratorenhonoarar/Vergütung], 100% [Kosten nach Beleg]
8.3 Der Auftraggeber trägt das Risiko für Umstände, die von AUFTRAGNEHMER nicht zu vertreten sind, wie witterungsbedingter Abbruch von Außenaufnahmen, fehlende Verfügbarkeit von Produkten, Requisiten und Modellen (soweit diese vom Auftraggeber zu stellen sind), Reisesperren und höhere Gewalt.
8.4 Wird ein Auftrag aus Gründen, die AUFTRAGNEHMER nicht zu vertreten hat, nicht ausgeführt, kann er eine Ausfallvergütung in Höhe von 100% des vereinbarten Honorars berechnen. Wird ein bereits begonnener Auftrag nicht fertig gestellt, ohne dass dies AUFTRAGNEHMER zu vertreten hat, so steht ihr die vereinbarte Gesamt(Produktions-)summe zu. Als begonnen gilt ein Auftrag, wenn AUFTRAGNEHMER mit der Ausführung ihrer vertraglich geschuldeten Leistung angefangen hat. Wird die für die Durchführung des Auftrages vorgesehene Zeit aus Gründen überschritten oder verschoben bzw. aus Gründen wiederholt, die nicht von AUFTRAGNEHMER zu vertreten sind, z.B. bei nachträglich abweichenden Wünschen vom Briefing, schlechtem Wetter, nicht rechtzeitiger Bereitstellung von Produkten, Fehlern im Labor, Nichterscheinen der Fotomodelle, Reisegepäckverlust etc., erhöht sich das Honorar im Verhältnis zu der ursprünglich vereinbarten Vergütung. Die Nebenkosten erhöhen sich in diesem Fall nach Aufwand.

 

9. Weitere Haftung und Versicherung
9.1 Bei unberechtigter Verwendung, Weitergabe sowie sonstiger nicht vereinbarter Nutzung von Fotografien/Illustrationen wird vorbehaltlich weiterer Schadenersatzansprüche ein Mindesthonorar des fünffachen vereinbarten Nutzungshonorars fällig.
9.2 Der Auftraggeber versichert, dass er an Vorlagen, Material, Programmen, Layouts etc., die er AUFTRAGNEHMER übergibt, liefert bzw. zur Durchführung des Auftrags zur Verfügung stellt die entsprechenden Nutzungs- und Bearbeitungsrechte hat und die Verwendung durch Auftragnehmer keine Rechte Dritter tangiert.
Für den Fall, dass AUFTRAGNEHMER von dem Auftraggeber beauftragt wird, ein ihr zur Verfügung gestelltes Layout umzusetzen und gegen AUFTRAGNEHMER oder die in ihrem Auftrag tätigen Künstler wegen der Umsetzung oder Verwendung des überlassenen Materials Schadensersatz- oder sonstige Ansprüche geltend gemacht werden, hält der Auftraggeber AUFTRAGNEHMER und die Künstler von sämtlichen Ansprüchen Dritter frei und verpflichtet sich, die Kosten für eine angemessene Rechtsverteidigung zu übernehmen. Der Auftraggeber ist verantwortlich dafür, dass weder bei der Herstellung noch bei der Auswertung der vertragsgegenständlichen Leistungen Rechte Dritter, wie Rechte an Kennzeichen (Marken, Firmen, Geschmacksmuster), von Personen, Eigentümern oder Objekten, die Teil der vertragsgegenständlichen Leistungen werden, verletzt werden. AUFTRAGNEHMER haftet nicht für die rechtliche Zulässigkeit und Schutzfähigkeit der beauftragten Leistungen, es sei denn, dass dies schriftlich vereinbart wird. Eine rechtliche Überprüfung findet nicht statt.
9.3 Auftragnehmer haftet nicht für den Bestand und/oder die Möglichkeit einer erneuten Lieferung der Daten und/oder für den vorzeitigen Verlust der Daten durch technische Defekte und/oder höhere Gewalt.
9.4 Die dem AUFTRAGNEHMER zur Umsetzung des Auftrags vom Auftraggeber überlassenen Gegenstände sind von diesem gegen Beschädigung, Verlust, Diebstahl etc. zu versichern. Sollte der AUFTRAGNEHMER Schadensersatzansprüche gegenüber Dritten in einem solchen Zusammenhang haben und ggf. durchsetzen können, ist der AUFTRAGNEHMER verpflichtet, die entsprechenden Forderungen an den Auftraggeber abzutreten.
9.5 Die Gefahr für den zufälligen Untergang und die Beschädigung geht auf den Auftraggeber über, sobald das zu liefernde Material an die den Transport ausführende Person übergeben worden ist. Der Transport wird von AUFTRAGNEHMER nur auf ausdrücklichen Wunsch des Auftraggebers und auf dessen Kosten versichert.
9.6 Der Auftragnehmer haftet nicht in den Fällen, in denen der Auftraggeber Dritte wie Models etc. direkt beauftragt.
9.7 Schadenersatzansprüche gegen AUFTRAGNEHMER sind nur bei grob fahrlässigem und vorsätzlichem Handeln möglich. Für Fotomodell-Vergütungen und -Kosten, Reisespesen etc. haftet AUFTRAGNEHMER nicht. Die Geltendmachung eines mittelbaren Schadens ist ausgeschlossen. Wird das Werk bei Auftragnehmer zerstört, ohne dass sie dies zu vertreten hat, so berührt dies ihren Vergütungsanspruch nicht.
9.8 Schadensersatzansprüche gegen AUFTRAGNEHMER sind der Höhe nach begrenzt auf die Höhe der vereinbarten Vergütung. Beiden Vertragsparteien bleibt vorbehalten, den Nachweis zu führen, ein höherer bzw. ein geringerer oder gar kein Schaden sei entstanden. Mit der Bezahlung eines Schadenersatzanspruches oder durch die Zahlung sonstiger Kosten und Gebühren erwirbt der Auftraggeber keine Eigentums- oder Nutzungsrechte an den Werken.
9.9 Mögliche Schadenersatzansprüche des Auftraggebers gegen AUFTRAGNEHMER verjähren in einem Jahr, soweit sie nicht solche bzgl. der Verletzung von Leben, Körper, Gesundheit betreffen und/oder auf grobem Verschulden bzw. vorsätzlichem Handeln beruhen. Die Verjährungsfrist beginnt mit der Lieferung der erstellten Werke. ´
9.10 Sofern Auftragnehmer eine Produktionshaftpflicht abschließt bzw. zum Abschluss verpflichtet ist, werden die entsprechenden Kosten Auftraggeber in Rechnung gestellt.

 

10. Schlussbestimmungen
10.1 Der Auftraggeber ist nicht berechtigt, seine ihm gegen AUFTRAGNEHMER zustehenden Forderungen und Rechte an Dritte abzutreten bzw. zu übertragen.
10.2 Nebenabreden oder von diesen Allgemeinen Geschäftsbedingungen abweichende Vereinbarungen bedürfen der Schriftform.
10.3 Wird eine Bestimmung des Vertrages oder dieser Allgemeinen Geschäftsbedingungen unwirksam, berührt dies nicht die Wirksamkeit der übrigen Allgemeinen Geschäftsbedingungen und des Vertrages. Die etwaige Ungültigkeit oder Nichtigkeit einzelner Bestimmungen dieser Allgemeinen Geschäftsbedingungen und dieses Vertrages hat nicht die Nichtigkeit der gesamten Allgemeinen Geschäftsbedingungen und des gesamten Vertrages zur Folge. Die Parteien verpflichten sich vielmehr in diesem Falle, die ungültigen oder nichtigen Bestimmungen durch solche zu ersetzen oder umzudeuten, die im Rahmen des Zulässigen dem hier Vereinbarten möglichst nahe kommen und den gewünschten wirtschaftlichen Zweck zu erreichen geeignet sind. Entsprechendes gilt für Ausfüllung von Lücken, die sich in den Allgemeinen Geschäftsbedingungen und in diesem Vertrag eventuell herausstellen sollten. Erfüllungsort und Gerichtsstand ist für beide Teile, soweit gesetzlich zulässig, der Geschäftssitz von AUFTRAGNEHMER.
10.4 Erfüllungsort und Gerichtsstand für Lieferung und Zahlung sowie sämtliche sich aus dem Vertragsverhältnis ergebenden Streitigkeiten sind, wenn der Auftraggeber Vollkaufmann, eine juristische Personen des öffentlichen Rechts oder ein öffentliches rechtliches Sondervermögen ist, der Sitz von Auftragnehmer. Auftragnehmer ist vorbehalten, den Auftraggeber, der Vollkaufmann ist, auch an anderen gesetzlich vorgesehenen Gerichtsständen zu verklagen.
10.5 Es gilt das Recht der Bundesrepublik Deutschland. Auch bei Lieferungen ins Ausland gilt deutsches Recht als vereinbart. Die Bestimmungen des UN-Kaufrechts, Wiener Übereinkommen über Verträge über den internationalen Warenverkauf vom 11. April 1980 (CISG), finden keine Anwendung.

 

Stand: November 2013

 

 

 

GENERAL TERMS AND CONDITIONS OF THE PHOTOGRAPHERS
of Blossom Management GmbH

 

1. Scope
The orders to be executed by Blossom Management GmbH (hereinafter referred to as “Contractor”) are subject to the general terms and conditions set forth herein.
The client (“Client”) agrees to these terms and conditions for the current order as well as for any additional and future business with the Contractor.
Any general terms and conditions of the Client shall apply only if the Contractor expressly agrees to them in writing.

 

2. Quote and order confirmation
2.1 Quotes are not binding.
2.2 Orders placed by the Client will not be effective until a written order confirmation has been provided; the parties will then enter into an agreement provided that the order confirmation reflects the quote. The Client shall ensure that the Contractor receives the order confirmation in time prior to a shoot.
2.3 All amounts shall be given in euros.

 

3. Services and deadlines
3.1 The Contractor is entitled to execute the order at his or her own discretion in creative terms unless the briefing or any other documentation stipulates otherwise. Any complaints about the approach, perspective, colors, composition, models, locations, and the optical/technical tools used are therefore excluded. The Contractor shall adhere to any guidelines provided by the Client.
3.2 The Contractor is not required to archive negatives and/or image data.
3.3 Deadlines shall be set in writing in order to be binding. They have to be clearly and expressly stated as deadlines. Otherwise, dates will be deemed tentative and preliminary.
3.4 If deadlines are changed or rescheduled after the agreement has been entered into, the new dates are subject to the Contractor’s express consent.

 

4. Approval
4.1 The approval may not be withheld if the services rendered are in accordance with the briefing. Late changes to the briefing are subject to the Contractor’s consent. In the case of shoots, the approval should usually be given on location by an agent acting on behalf of the Client.
4.2 Complaints must be filed immediately upon receipt of the materials. With regard to apparent defects, the work is deemed approved in accordance with the agreement after a period of five (5) business days.
4.3 The Client has seven (7) days to review and select works that have been delivered to him or her. If the license agreement is not concluded within the above-mentioned period, all works and/or storage devices shall be returned immediately and all image data which the Client has stored on his or her end shall be deleted. Supplying the works for the purpose of review and selection does not constitute a transfer of usage rights. Using works as layouts or in any other way as templates, including presentations with the Client, is subject to remuneration.

 

5. Rechte
5.1 After the Client has made full payment of the total amount agreed upon (i.e. inclusive of fees and any (third-party) costs), he or she will be granted a non-exclusive right to use the works pursuant to the purpose set forth in the agreement and based on the quote and/or the individual agreement.
5.2 If the Client is granted rights for “all media,” this comprises the following scenarios:
5.2.1 Above the line:
– Ads in mass-circulation titles, daily newspapers, technical publications, plus supplements and advertorials
– Outdoor posters, including CLPs up to size 18/1 and ads placed on mass transit vehicles (printed or electronic)
5.2.2 Below the line
– POS materials (to remain at the POP), e.g. displays, banners, stickers, wobblers, etc., including posters up to size 18/1 at or in front of the POS, including trade shows (printed or electronic)
– Promotional materials (distributed for free at the POP), e.g. brochures, catalogs, flyers, postcards, and give-aways
– Direct marketing (personalized advertising, e.g. mailers and leaflets)
– PR, e.g. customer magazines and annual reports
– Internal use, including intranets
5.2.3 Online
– Client’s website or apps (owned media)
– Web-based advertising, in-app advertising, including banners, pop-up windows, etc. (paid media)
– Social media and blogs
– Downloads (PDF, brochures)
– Emailers
Any other usage, including usage beyond the period or outside of the geography agreed upon, is subject to express written consent and shall be reimbursed separately.
5.3 Unless covered by the usage rights set forth in the agreement, any reproduction, distribution, publication, modification, manipulation, public presentation or transformation for the purpose of reproduction on other media etc. is subject to the Contractor’s written consent. In particular, the Client may not scan the works and/or save, edit, manipulate or copy all or parts of it, use it as a basis for creating new digital images or transfer it to other media.
5.4 The right to edit, modify or transform the work will only be granted after a written agreement has been entered into. Furthermore, the imagery may not be traced, photographed or used in any way as a template.
5.5 Unless otherwise agreed upon, the invoice date will be the start date of the agreed-upon usage period.
5.6 No usage rights may be transferred to any third party without the Contractor’s express consent.
5.7 The Contractor and all artists/authors involved in the creation of the work in behalf of the Contractor will be entitled to use the work created by them for self-promotion and competitions and mention the Client and his or her client and the project and use their identifier, e.g. logos.
5.8 Options to usage rights must be claimed in writing with the Contractor no later than one (1) year after invoicing. Afterward the options will no longer be binding for the Contractor.
5.9 Digital data used to finish the work, e.g. 3D data and texture maps of objects and sets, and any rights to these digital data will not be granted to the Client but will exclusively remain with the artist/author.
5.10 Clients that order a portrait or pictures of people will not be entitled to reproduce or distribute the photographs. Section 60 of the German Copyright Act shall not apply.
5.11 All property rights to the original of the work and to imagery supplied will remain with the Contractor. The Contractor is not required to archive the works created by him or her or the devices on which these works are stored.
5.12 The Contractor is entitled to commission third-party services necessary to perform the production, e.g. model fees, props, etc., in behalf and on account of the Client.
5.13 The right to publish works that depict people will not be transferred to the Client until all people depicted have given their express written consent. If the services to be provided by the Contractor include model rights, such rights will not be granted until all agreed-upon production costs have been paid.

 

6. (Additional) expenses and charges levied by the German social security service for artists
6.1 The Contractor reserves the right to mark up quoted total costs by up to ten (10) percent and change the allocation of costs within the quote. Cost overruns must be reported by the Contractor only if the overrun is or will likely be more than ten (10) percent above the net total amount originally quoted.
6.2 The Client is required to fully pay the Contractor for any third-party costs quoted prior to the beginning of a production. If payment is not made in time before a production is scheduled to begin, the Contractor will not be required to execute the order.
6.3 Furthermore, the Client shall pay the charge levied by the German social security service for artists, which the Contractor may be subject to for third-party services he or she may have to seek in order to execute the order.

 

7. Reimbursement and payment
7.1 The agreed-upon grand total (i.e. professional fees plus third-party costs), which comprises the contractual services and the usage rights to be granted pursuant to section 5 hereof, shall apply regardless of whether and to what extent the Client takes advantage of the services.
7.2 All invoices are due at the time of receipt; deducting a discount is not permitted.
7.3 The payment claims agreed upon will persist in the full amount regardless of the reservation of rights pursuant to section 5.1 hereof.
7.4 All amounts invoiced by the Contractor are subject to value-added tax at the rate that is valid at the time of invoicing.
7.5 The Client is in default if no payment is made within thirty (30) days after receipt of the invoice or an adequate request for payment. The Contractor reserves the right to make claims for any damage caused by default, e.g. interest and fees for reminders.
7.6 The Client shall bear the currency risk.

 

8. Cancellation, deadline changes and cancellation fees
8.1 Cancellations and deadline changes or delays that occur after the agreement has been entered into must be in writing.
8.2 Cancellations and deadline changes or delays shall be reimbursed as follows:
8.2.1 The Client shall cover all third-party costs already incurred.
8.2.2 The Contractor’s professional fees shall be covered according to the following formula:
8.2.2.1.1 Cancellation due to inclement weather: 100% (professional fees), 100% (documented costs)
8.2.2.1.2 Cancellation: 100% (professional fees), 100% (documented costs)
8.3 The Client shall bear the risk for any circumstances for which the Contractor cannot be held accountable, including, but not limited to, cancellation of outdoor shoots due to inclement weather, unavailability of products, props or models (if they need to be furnished by the Contractor), travel restrictions, and force majeure.
8.4 If an order is not executed for reasons which the Contractor cannot be held accountable, he or she can charge the Client for the full amount of the fees agreed upon. If an order has been initiated but is not completed for reasons which the Contractor cannot be held accountable, the Contractor will be entitled to the full amount of professional fees. An order is considered as initiated once the Contractor begins rendering the service as set forth in the agreement. If the time required to execute the order is exceeded or if the execution of the order is delayed or repeated for reasons which the Contractor is not responsible—e. g. due to last-minute changes to the original briefing, inclement weather, late delivery of products, mistakes at the photo laboratory, non-appearance of models, loss of luggage, etc.—, the professional fee will increase in relation to the fees agreed upon for the initial scope of service. In this case, incidental expenses will increase according to the actual costs incurred.

 

9. Liability and insurance
9.1 Apart from possible claims for damages, unauthorized use, distribution or any other use not agreed upon will result in a minimum of five (5) times the amount of the usage fees agreed upon.
9.2 The Client warrants that he or she has the right to use and modify any templates, materials, programs, layouts, etc. that he or she provides or delivers to the Contractor and that the fact that the Contractor will use them will not affect the rights of any third party. If the Client commissions the Contractor to implement a layout with which he or she was provided and, based on the implementation of the layout or the use of any materials provided to the Contractor, damages are claimed or any other claims are made against the Contractor or artists commissioned by the Contractor, the Client shall release the Contractor from any claims made by third parties and undertake to bear all costs related to appropriate legal action. The Client shall ensure that neither the production nor the evaluation of services set forth in the agreement will violate any rights of any third party, e.g. copyrights (brands, companies, designs, etc.), or of persons, proprietors, or objects that will be involved in performing the services as set forth in the agreement. The Contractor will not assume liability for the legal admissibility or protectability of the services to be performed unless this is agreed upon in writing. There will be no legal review of any such agreements.
9.3 The Contractor does not assume liability for the existence and/or the possibility of another delivery of data and/or the premature loss of data caused by technical defects and/or force majeure.
9.4 The Client is required to procure insurance against damage, loss, theft, etc. for objects provided to the Contractor in order to execute the order. If the Contractor makes and wins claims for damages against a third party, the Contractor shall transfer all claims to the Client.
9.5 The Client assumes the risk of accidental loss or damage as soon as the materials to be delivered are handed over to the person in charge of transportation. The Contractor will purchase transportation insurance only at the Client’s express request and at the Client’s expense.
9.6 The Contractor does not assume liability if the Client commissions third parties, e.g. models, on his or her own account.
9.7 Damages may be claimed against the Contractor only in cases of gross negligence and willful intent. The Contractor is not liable for costs incurred with regard to models, travel, etc. Enforcement of a claim for indirect damage shall be excluded. If the work is destroyed while with the Contractor for reasons which the Contractor cannot be held accountable, this will not affect the Contractor’s claim to remuneration.
9.8 Claims against the Contractor for damages are limited to the amount of professional fees agreed upon. Both parties to the agreement reserve the right to prove that the damage is higher or lower or that no damage has occurred at all. By providing payment for damages or other costs and charges incurred, the Client acquires no property or usage rights to the works.
9.9 Any damages that may be claimed by the Client from the Contractor are subject to a limitation of one (1) year except in cases of damage arising from loss of life, bodily harm or damage to health and/or gross negligence or intent. The period of limitation commences upon delivery of the works.
9.10 If the Contractor procures insurance against production liability or is required to do so, the Client shall be invoiced for all related costs.

 

10. Final provisions
10.1 The Client may not assign or transfer any claims or rights he or she is entitled to with regard to the Contractor to any third party.
10.2 Modifications, supplements, or amendments to these terms and conditions must be in writing.
10.3 If a provision of the agreement or these terms and conditions becomes ineffective, the remaining provisions of the agreement and these terms and conditions will remain in full force and effect. If a provision of the agreement or these terms and conditions becomes invalid or void, this does not affect these terms and conditions or the agreement in their entirety. The parties to the agreement undertake to replace the invalid or void provision with a provision that adheres to applicable law and most closely fulfills the intended purpose and desired business objective of the parties. This also applies to closing any loopholes that these terms and conditions or the agreement might have. The place of performance and the place of jurisdiction for both parties to the agreement is the place of business of the Contractor, unless otherwise required by law.
10.4 The place of performance and the place of jurisdiction for delivery and payment as well as for any legal disputes arising from the contractual relationship is the place of business of the Contractor if the Client is a merchant, a public law entity or a public law fund. The Contractor reserves the right to sue the Client, if he or she is a merchant, in any other place of jurisdiction stipulated by law.
10.5 These terms and conditions are governed by the laws of the Federal Republic of Germany. Any services rendered outside of the Federal Republic of Germany are also governed by German law. The terms and conditions of the United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods signed on April 11, 1980 in Vienna, Austria shall not apply.

 

Last update: November 2013

 

 

 

 
ALLGEMEINE VERTRAGSBEDINGUNGEN – Hair, Make-up & Styling

 

1.
Gegenstand des Auftrags ist die Tätigkeit des Visagisten, Hairstylisten oder Stylisten (nachfolgend Künstler) im Rahmen von Foto- und Filmproduktionen, Events und Veranstaltungen (nachfolgend Werk) zu dem vertraglich vereinbarten Zweck. Ein Vertragsverhältnis kommt ausschließlich zwischen dem Künstler und seinem Auftraggeber zu Stande. Blossom Management wird nur als Vertreterin des Künstlers tätig. Der Auftraggeber erkennt diese Bedingungen für den vorliegenden Auftrag und zugleich für alle zusätzlichen und zukünftigen Geschäfte mit dem Künstler an.

 

2.
Optionen sind Reservierungen für die Tätigkeit des Künstlers zu einem festgelegten Termin. Die Option verfällt sofort, wenn eine Festbuchung durch einen Dritten möglich ist und der optionierte Termin auch nach Rückfrage bei dem Auftraggeber, mit dem die Option vereinbart wurde, nicht zu einer festen Buchung führt. Eine Festbuchung stellt eine für den Künstler und den Auftraggeber verbindliche Auftragserteilung dar. Im Falle einer Festbuchung steht dem Künstler das vereinbarte Honorar auch dann in voller Höhe zu, wenn der Auftrag aus Gründen, die der Künstler nicht zu vertreten hat, nicht oder nicht im vereinbarten Umfang durchgeführt wird. Bei einer in einer Auftragsbestätigung ausdrücklich so bezeichneten “Wetterbuchung”, d.h. für den Fall, dass zwischen den Parteien ausdrücklich vereinbart worden ist, dass ein Auftrag nur bei schönem Wetter durchgeführt werden kann, kann der Auftraggeber bis zu 24 Stunden vor Beginn des vereinbarten Termins bei vorhergesagtem schlechten Wetter den Auftrag absagen, ohne hierfür an den Künstler ein Honorar zahlen zu müssen. Wobei das schlechte Wetter, das die Durchführung des Auftrags unmöglich macht, von dem Auftraggeber durch Vorlage entsprechender Auskünfte von Wetterdiensten schriftlich nachgewiesen werden muss. Kosten für die Stornierung für zum Zeitpunkt der Absage wegen schlechten Wetters bereits gebuchte Flüge und Hotels sind vom Auftraggeber zu übernehmen. Ist eine Stornierung nicht möglich sind für Flüge und Hotels angefallene Kosten in voller Höhe vom Auftraggeber zu tragen.

Sämtliche Anfragen und Angebote sind an die Agentur zu richten. Insbesondere haben Buchungen und Honorarverhandlungen sowie Auftragsbestätigungen und sonstige organisatorische Absprachen mit dem Künstler ausschließlich über dessen Agentur zu erfolgen. Bereits bei der Buchung bzw. in der Auftragsbestätigung muss der Auftraggeber den Vertragspartner des Künstlers nennen und ggf. seine Vollmacht, für den Vertragspartner einen Vertrag abzuschließen, schriftlich nachweisen.

 

3.
Der Künstler kann für halbe Tage [Filmdreh (Werbung, Kino, TV etc. )]: 5 Stunden, Fotoshooting: 4 Stunden) oder ganze Tage [Filmdreh (Werbung, Kino, TV etc.)]: 10 Stunden, Fotoshooting: 8 Stunden) gebucht bzw. optioniert werden. Es werden daher stets Tages- oder Halbtageshonorare vereinbart. Pauschalhonorare bedürfen der ausdrücklichen schriftlichen Vereinbarung. Über den gebuchten Zeitraum hinausgehende Arbeitszeit wird zusätzlich nach Stunden berechnet. Der Stundensatz beträgt 15 % des vereinbarten Tagessatzes bzw. 30 % des vereinbarten Halbtagessatzes. Fallen über die Überstunden hinaus zusätzliche Produktionstage an oder wird die Durchführung des Auftrags verschoben bzw. aus Gründen wiederholt, die nicht vom Künstler zu vertreten sind, z. B. bei nachträglich abweichenden Wünschen vom Briefing, schlechtem Wetter, nicht rechtzeitiger Bereitstellung von Produkten, Fehlern in analogen/digitalen Bilderstellungsprozessen, Nichterscheinen der Fotomodelle, Reisegepäckverlust etc., steht dem Künstler für die weitergehenden Leistungen ein zusätzliches Honorar, das im Verhältnis zu dem ursprünglich für den Leistungsumfang vereinbarten Honorar steht, zu. Die Fremd- und Nebenkosten erhöhen sich in diesem Falle nach Aufwand. Reisezeit wird nach den Regelungen der Ziffer 4. abgerechnet.

 

4.
Ist bei Inlandsreisen eine Anreise am Vortag erforderlich oder dauert eine Reise zum und vom Produktionsort pro Tag mehr als 4 Stunden oder liegt der Produktionsort außerhalb der Bundesrepublik Deutschland, so werden Reisetage nach zeitlichem Aufwand berechnet (Grundlage ist das Tageshonorar).

 

5.
Bei einer Festbuchung hat der Auftraggeber anfallende Fremd- und Nebenkosten (z.B. Materialkosten, Requisiten, Stylingkosten, ggf. Reise- und Übernachtungskosten sowie Spesen bei Aufträgen außerhalb des Wohnortes des Künstlers nach den steuerlichen Vorschriften, Servicegebühren etc.) zu tragen und vorab in voller Höhe an den Künstler zu zahlen. Ansonsten ist der Künstler nicht verpflichtet, seine Tätigkeit in dem vereinbarten Umfang zu erbringen. Wird der ursprünglich erteilte Auftrag erweitert, ist der Künstler berechtigt, die zusätzlich von ihm erbrachte Tätigkeit sowie entstandene Fremd- und Nebenkosten gesondert in Rechnung zu stellen.

 

6.
Auf die in Rechnung gestellten Honorare und sonstigen Nebenkosten ist die jeweils gesetzliche Mehrwertsteuer zu zahlen. Der Rechnungsbetrag ist mit Rechnungsstellung sofort fällig. Skonto wird nicht gewährt. Die Künstlersozialversicherungsabgabe ist unabhängig davon, ob sie in der Rechnung gesondert ausgewiesen ist, vom Auftraggeber zusätzlich zu entrichten und nicht im Honorar enthalten.

 

7.
Der Auftraggeber bzw. ein von ihm Bevollmächtigter ist verpflichtet, während des Shootings/Drehs anwesend zu sein und seine Zustimmung zu der gestalterischen Auffassung des Künstlers zu geben. Sofern weder der Auftraggeber selbst noch ein Bevollmächtigter bei dem Shooting / Dreh anwesend ist, kann die künstlerische Gestaltung des Werkes nicht zu einem späteren Zeitpunkt vom Auftraggeber abgelehnt werden. In einem solchen Fall ist jede neue Erstellung eines weiteren Werkes gesondert zu honorieren.

 

8.
Der Künstler ist ausschließlicher Inhaber sämtlicher Eigentums-, Urheber- und sonstiger Schutzrechte an den von ihm übersandten sowie übergebenen Arbeitsproben in Form von Portfolios, Fotografien, Filmen, Moodboards, Konzeptionen u.ä. auf analogen und digitalen Datenträgern sowie Zeichnungen etc.. Diese Arbeitsproben des Künstlers dürfen ohne vorherige Genehmigung nicht vervielfältigt und Dritten nicht zugänglich gemacht werden und sind an den Künstler zurückzugeben. Ein Zurückbehaltungsrecht an den Arbeitsproben steht dem Auftraggeber nicht zu.

 

9.
Das Honorar des Künstlers deckt nur die im Zeitpunkt des Vertragsschlusses festgelegten Leistungen und vereinbarten Vertragszwecke ab. Bis zur vollständigen Bezahlung des Honorars sowie etwaig entstandener Neben- und Fremdkosten beim Künstler ist jedwede Nutzung der vertraglich erbrachten Leistungen des Künstlers unzulässig. Dies gilt bei der Entgegennahme von Wechseln / Schecks bis zu deren endgültiger Gutschrift. Für so genannte Testshootings und Layoutshootings gelten folgende Besonderheiten: Sofern ein Künstler für seine Mitwirkung an einem Testshooting (Nutzung nur zur Eigenwerbung) kein oder nur ein sehr geringes Honorar erhält, die im Rahmen des Testshootings entstandenen Fotografien etc. aber später zu anderen Zwecken, z.B. zu Layoutzwecken oder im Rahmen einer Werbekampagne verwertet werden, steht dem Künstler ein zusätzliches angemessenes Honorar zu. Sofern der Künstler an einem Layoutshooting mitwirkt und er für seine Mitwirkung nur ein übliches Layoutshootinghonorar erhalten hat, die während des Shootings hergestellten Fotografien etc. allerdings nachträglich über den Layoutzweck hinausgehend verwertet werden (z. B. für den Fall, dass das Layoutfoto im Rahmen einer Werbekampagne genutzt wird), steht dem Künstler ebenfalls ein angemessenes Honorar für seine Mitwirkung zu. Die Angemessenheit des Honorars orientiert sich an dem für die Nutzung üblicherweise gezahlten Künstlerhonorar und an dem erzielten Verwertungserlös des Auftraggebers.

 

10.
Es fällt nicht in den Verantwortungs- und Aufgabenbereich des Künstlers, urheberrechtliche Nutzungsrechte für die Verwendung von Requisiten zu prüfen bzw. entsprechende Nutzungsrechte einzuholen. Diese Aufgabe hat der Auftraggeber zu übernehmen. Der Auftraggeber erwirbt, soweit nicht anders vereinbart, kein Eigentum an den zur Verfügung gestellten Materialien und Requisiten.

 

11.
Der Auftraggeber tritt bereits jetzt seine aus der Übertragung der eingeräumten Rechte auf Dritte resultierenden Ansprüche in Höhe der zwischen dem Künstler und dem Auftraggeber vereinbarten Honorare, etwaig entstehender Honorarnebenkosten und sonstigen Entgelte an den Künstler ab. Der Auftraggeber ist bis auf Widerruf berechtigt, die an den Künstler abgetretene Forderung von Dritten im eigenen Namen für Rechnung des Künstlers einzuziehen. Er hat den eingezogenen Betrag innerhalb von sieben Tagen nach Eingang bei ihm an den Künstler auszuzahlen.

 

12.
Der Auftraggeber ist nicht berechtigt, die Aufrechnung mit vom Künstler bestrittenen bzw. nicht rechtskräftig festgestellten Gegenansprüchen zu erklären. Der Auftraggeber ist ferner nicht berechtigt, seine ihm gegen den Künstler zustehenden Forderungen und Rechte an Dritte abzutreten bzw. zu übertragen.

 

13.
Bei unberechtigter Verwendung, Weitergabe sowie sonstiger nicht vereinbarter Nutzung wird vorbehaltlich weiterer Schadenersatzansprüche ein Verletzerhonorar in Höhe des fünffachen vereinbarten Honorars fällig.

 

14.
Die ordentliche Kündigung des Vertrages (Absage des Auftrages) ist bei Festbuchungen nicht möglich. Eine Annullierung/Aufhebung des Vertrages ist nur mit Einverständnis des Künstlers und vollständiger Zahlung des vereinbarten Honorars sowie der bis dahin angefallenen Fremd- und Nebenkosten möglich. Sollte der Künstler seine Tätigkeit aufgrund einer Krankheit oder von ihm nicht zu vertretender Umstände nicht erbringen können, wird der Künstler bzw. seine Agentur sich nach besten Kräften bemühen, einen adäquaten Ersatz zu finden. Für eventuell entstehende Zusatzkosten oder einen möglichen Schaden haften in diesem Fall weder der Künstler noch die Agentur.

 

15.
Mit Ausnahme von dem Künstler Dritten zugefügten Personen- und Körperschäden und bei Schäden, die aus der Verletzung einer für das Vertragsverhältnis wesentlichen Hauptleistungspflicht herrühren, haftet der Künstler bei der Durchführung des Auftrags nur für grob fahrlässiges oder vorsätzliches Handeln. Dies gilt auch für etwaig von ihm eingeschaltete Erfüllungsgehilfen.

 

16.
Die Gefahr für die Beschädigung oder den zufälligen Untergang der durch den Künstler bereitgestellten Materialien, Requisiten sowie des Werkes geht auf den Auftraggeber über, sobald die zu liefernden Materialien, Requisiten sowie Werke an die den Transport ausführende Person übergeben worden sind. Der Künstler haftet nicht für während des Transportes und der Durchführung des Auftrages entstandene Schäden an Requisiten, die ihm von dem Auftraggeber oder Dritten zur Verfügung gestellt werden, sofern diese Schäden nicht auf grob fahrlässigem oder vorsätzlichem Handeln des Künstlers oder etwaig eingeschalteter Erfüllungsgehilfen beruhen. Die Requisiten sind vom Auftraggeber gegen Diebstahl, Beschädigung, Verlust etc. zu versichern. Ferner hat der Auftraggeber eine Produktionsversicherung für Personen- und Sachschäden abzuschließen.
Geht das Werk unter, ohne dass der Künstler dies zu vertreten hat, bleibt sein Honoraranspruch davon unberührt. Das in dieser Ziffer Geregelte gilt auch dann, wenn der Transport vom Künstler selbst durchgeführt wird.

 

17.
Der Auftraggeber hat auf seine Gefahr und Kosten die ihm überreichten Requisiten unverzüglich nach ihrer Verwendung an den Künstler oder an die vom Aufragnehmer benannte Person / Firma zu übergeben. Geschieht dies nicht, hat der Auftraggeber den dadurch möglicherweise entstehenden Schaden zu ersetzen.

 

18.
Der Künstler kann keine Garantie dahingehend übernehmen, dass die Requisiten, wie sie sich aus einem sogenannten Requisitencasting, d. h. der in Auftrag gegebenen Erstellung einer Auswahl von Requisiten ergeben, zum vorgesehenen Produktionstermin bzw. Produktionszeitraum auch tatsächlich verfügbar sind.

 

19.
Mängelrügen an der Leistung des Künstlers muss der Auftraggeber unverzüglich während der laufenden Produktion und unter genauer Bezeichnung der Mängel geltend machen. Tut er dies nicht, so gilt die Leistung als vereinbarungsgemäß erbracht.

 

20.
Der Künstler hat Anspruch darauf, bei der Verwendung seines Werkes (einschließlich Testshootings und Editorials) als Urheber genannt zu werden (allgemein „Credit“). Darüber hinaus ist neben dem Künstler auch die ihn vertretene Agentur im Zusammenhang mit dem Werk zu nennen. Der Auftraggeber stellt die Umsetzung dieser Regelungen in seinen Verträgen mit Dritten sicher. Bei Verstoß gegen diese Nennungsverpflichtungen ist ein Aufschlag von 100% auf das vereinbarte Honorar des Künstlers zu zahlen bzw. auf das Honorar, das für die Leistung vergleichbar wäre.

 

21.
Sämtliche vertraglichen Ansprüche des Auftraggebers gegen den Künstler verjähren innerhalb eines Jahres ab dem gesetzlichen Verjährungsbeginn. Unberührt davon bleiben Ansprüche für Schäden aus der Verletzung des Lebens, des Körpers oder der Gesundheit und Ansprüche für Schäden, die auf einer grob fahrlässigen oder vorsätzlichen Pflichtverletzung beruhen. Im Falle der Vermietung oder Leihe von Requisiten durch den Künstler verjähren mögliche Schadensersatzansprüche des Auftraggebers bereits innerhalb von sechs Monaten.

 

22.
Der Künstler ist berechtigt, die Fotografien, Filme, analoge und digitale Datenträger bzw. Abzüge und Kopien davon, für deren Herstellung er seine Tätigkeit erbracht hat, zur Eigenwerbung zu nutzen, d. h. insbesondere auch in Form einer Aussendung bzw. im Internet (inklusive sozialer Netzwerke, wie z.B. Facebook, Instagram, Snap Chat etc.) zu veröffentlichen oder als Arbeitsprobe vorzuzeigen.

 

23.
Nebenabreden oder von diesen Bedingungen abweichende Vereinbarungen bedürfen der Schriftform. Wird eine Bestimmung des Vertrages oder dieser Vertragsbedingungen unwirksam, berührt dies nicht die Wirksamkeit der übrigen Bedingungen und des Vertrages. Anstelle einer unwirksamen Bestimmung gilt dasjenige als vereinbart, was dem angestrebten Zweck möglichst nahe kommt. Entsprechendes gilt für die Ausfüllung von Vertragslücken. Erfüllungsort und Gerichtsstand ist, soweit gesetzlich zulässig, der Geschäftssitz des Künstlers. Es gilt das Recht der Bundesrepublik Deutschland. Auch bei im Ausland erbrachten Tätigkeiten gilt deutsches Recht als vereinbart. Die Bestimmungen des UN-Kaufrechts, Wiener Übereinkommen über Verträge über den internationalen Warenverkauf vom 11. April 1980 CISG, finden keine Anwendung.

 

 

 

GENERAL TERMS AND CONDITIONS – Hair, Make-up & Styling

 

1.
The purpose of the order is the services performed by hair and make-up artists and stylists (hereinafter collectively referred to as “Artist”) for photography, motion picture productions and events (hereinafter collectively referred to as “Service” or “Work”) in accordance with the contractual agreement. The contractual relationship is between the Artist and his or her client only. Blossom Management shall only act as the agent representing the Artist. The client (“Client”) agrees to these terms and conditions for this order as well as for all additional and future business with the Artist.

 

2.
Options are defined as reservations for services rendered by the Artist on a particular day and time specified. The option shall become void if a third party is able to make a firm booking for the particular day and time and the potential Client for whom the option was originally reserved confirms that he or she is unable to issue a firm booking for the specified day and time. The Artist and the Client agree that a firm booking shall be considered a binding order. In the case of a firm booking, the Artist is entitled to receive the full amount of service fees agreed upon even if the order cannot be executed in whole or in part for reasons which the Artist cannot be held responsible. In case of a weather-dependent booking as expressly stated in the order confirmation, i.e. both parties expressly agree that an order can be executed only in nice weather, the Client can cancel the order up to 24 hours prior to the day and time specified if bad weather has been predicted, without having to pay the Artist´s service fees; the Client must provide proof of the weather forecast that renders it impossible to execute the order by submitting written supporting information from weather services. All Cancellation penalties for already (i.e. before the weather cancellation) booked flights and hotels have to be borne by the Client. In case a cancellation is not possible the Client is obliged to bear all costs incurred for flights and hotels.

All requests and quotes shall be sent to the Agency. In particular, bookings and fee negotiations as well as order confirmations and other project-related communications with the Artist must be routed through the Agency. At the time of booking or confirming an order, the Client must already name the Artist’s contractual partner and, if required, provide written proof of his or her authorization to enter into a contract in the contractual partner’s name.

 

3.
The Artist may be booked or reserved for half days [film production (advertising, cinema, television etcetera)]: 5 hours, fotoshoots: 4 hours) or full days [film production (advertising, cinema, television etcetera)]: 10 hours, fotoshoots: 8 hours). Hence, the agreed upon fees shall be based on a half day or full day only. Flat fees must be expressly agreed upon in writing. Each hour per working day overtime shall be reimbursed on an hourly basis. Each hour of overtime shall be reimbursed at a rate of 15 (fifteen) percent of the agreed service fee for full days or 30 (thirty) percent of the agreed service fee for half days. If additional days of production are required in addition to overtime or if the execution of the order is delayed or repeated for reasons for which the Artist is not responsible, such as due to last-minute changes to the original briefing, bad weather, late delivery of products, mistakes in analogue/digital imagery, failure of models to appear, lost luggage, etc., the Artist shall be entitled to compensation for any additional services required, with the amount representing a reasonable share of the fee agreed upon for the initial scope of service. In this case, incidental and third party expenses shall increase on a time and material basis. Compensation for travel time shall be in accordance with Section 4.

 

4.
If the Service requires the Artist to be on site the day before the Service is scheduled to be rendered, or if a trip to and from the site takes more than four hours per day, or if the site is outside of the Federal Republic of Germany, the Artist shall be reimbursed for travel time (based upon the daily service fee).

 

5.
The Client must pay in advance for all third party and incidental expenses (including, but not limited to, materials, props, travel, lodging and other charges as well as service fees and expenses if the order is to be executed outside of the Artist’s place of residence, etc.) incurred in the case of a firm booking. Otherwise, the Artist shall not be obligated to render the Service as agreed. If the scope of the order is extended, the Artist is entitled to invoice separately for additional services rendered as well as for any incidental and third party expenses incurred.

 

6.
All service fees and incidental expenses invoiced shall be subject to value-added tax at the rate that is valid at the time of invoicing. The amount invoiced shall be due immediately upon receipt of the invoice. There shall be no discounts. The Client shall pay the charge levied by the German social security service for artists (KSK-Abgabe), which is not part of the Artist’s service fees, regardless of whether or not the charge is itemized in the invoice.

 

7.
The Client or a person authorized by the Client is required to be on site during a shoot and provide his or her approval of creative concepts expressed by the Artist. If neither the Client nor a person authorized by the Client is on site during a shoot, the Client shall not be permitted to reject the creative execution of services at a later time. In such a case, any new service provided shall be paid for separately.

 

8.
The Artist is the owner of all industrial property and proprietary rights and copyrights to all work samples provided, including, but not limited to, portfolios, photographs, films, moodboards, concepts on analog and digital media, drawings, etc. The samples provided by the Artist may not be reproduced or made accessible to any third party without prior written consent; all samples must be returned to the Artist. The Client does not have the right to retain the samples.

 

9.
The Artist´s service fees covers only the agreed services and purposes as set forth in the contract. Any use of the Artist´s working results prior to full payment of all fees and any incidental and third party expenses as contractually agreed upon, is not permitted. In the case of payment by bill of exchange or check, this shall apply until the relevant documents are properly signed. With respect to test shoots and layout shoots it is agreed as follows: If the Artist, who renders his/her services in connection with a test shoot (usage only for self promotion purposes), is paid no or low fees and the photographs et cetera produced during the test shoot shall however be used for other usage purposes, e.g. for layout purposes or in connection with an advertising campaign, the Artist shall be entitled to receive a further and reasonable fee. If the Artist, who renders his/her services in connection with a layout shoot, shall only be paid an adequate layout shoot fee and the photographs et cetera produced during the layout shoot shall however be used for other usage purposes, e.g. in connection with an advertising campaign, the Artist shall as well be entitled to receive a further and reasonable fee. The adequacy of the fee shall be subject to the reasonable Artist´s fees taking into consideration the usage and the Client´s proceeds of the sale.

 

10.
The Artist is not responsible for verifying copyrights for the use of props or obtaining such rights. This is the responsibility of the Client. Unless otherwise agreed upon, the Client does not possess the props provided as his or her own property.

 

11.
The Client by now assigns to the Artist the claims resulting from his or her transfer of rights to a third party to the amount of the fees agreed upon by the Artist and the Client plus any incidental and other costs incurred. The Client shall be until cancelled entitled to collect claims assigned to the Artist from third parties in his or her name on account of the Artist. The Client shall pay collected amounts to the Artist within 7 (seven) days of receipt.

 

12.
The Client shall not be entitled to compensation by citing counterclaims that are disputed by the Artist or that are not legally determined final and absolute. Moreover, the Client shall not be entitled to relinquish or transfer any of his or her claims or rights against the Artist to any third party.

 

13.
Apart from possible claims for damages, illegal use, distribution or any other use not agreed upon shall result in infringement fees of 5 (five) times the amount of the fees agreed upon.

 

14.
In the case of firm bookings, the cancellation of the contract is not possible; i.e. the contract cannot be terminated by regular notice. Any annulment / cancellation of the contract needs the Artist´s prior consent as well as the fully payment of the Artist´s service fees and all third party and incidental expenses incurred. If the Artist is unable to render the Service ordered due to illness or other circumstances that the Artist cannot control, the Artist or his/her agency shall make every reasonable effort to find an adequate replacement. In such a case, neither the Artist nor his/her agency shall be liable for additional expenses or any damage that may occur.

 

15.
Upon rendering the services requested, the Artist shall be liable only for gross negligence or intent, with the exception of personal damage or injury to a third party or damage caused by the violation of a term essential to the contractual relationship. This shall also apply to any vicarious agents the Artist may hire.

 

16.
The Client shall assume the risk of accidental loss or damage as soon as the props or Work to be delivered are handed over to the person in charge of transportation. The Artist shall not be liable for any damage to props provided to him or her by the Client or by third parties during transportation or during the execution of the order unless the damage occurred due to gross negligence or intent on the part of the Artist or a vicarious agent hired by the Artist. The Client shall insure the props against theft, damage, loss, etc. Moreover, the Client shall purchase insurance for protection against personal and property damage.
If the Work is lost due to circumstances beyond Artist’s control, this shall not affect the Artist’s claim to service fees. This shall also apply to cases in which the Artist transports the goods himself or herself.

 

17.
The Client must return the props provided to him or her immediately after use to the Artist or the person / company named by the Artist at the Client’s own risk and expense. If the Client fails to comply, he or she shall be liable for any damage that may occur.

 

18.
The Artist cannot guarantee that the props that are chosen at a so-called “prop casting” (i.e. the selection of the props needed) will actually be available on the scheduled day of production or during the scheduled period of production.

 

19.
The Client must file any complaints immediately while all services ordered are being rendered and must provide a comprehensive and detailed description of the defect and/or deficiency. Otherwise, all services provided by the Artist shall be deemed rendered in accordance with the contract with regard to obvious defects.

 

20.
When a Work, including test shoots and editorials, is used, the Artist shall be entitled to be mentioned as its author. In addition to the Artist, the agency representing him or her shall also be mentioned in connection with the Work. The Client shall ensure compliance with these terms in contracts into which the Client enters with any third party. Any failure to mention both the Artist and the Agency shall result in a 100% surcharge on the agreed upon Artist’s fees or the adequate fee.

 

21.
All damages claimed by the Client from the Artist shall be subject to a limitation of 1 (one) year starting on the date specified by law. This shall not affect claims for damage caused by personal injury or by a failure to fulfill contractual obligations due to gross negligence or intent. If the Artist has rented out or loaned out props, any damages claimed by the Client shall be subject to a limitation of 6 (six) months.

 

22.
The Artist is entitled to use Work which he or she produced in the scope of the rendered services (e.g. photographs, films, analog and digital media as well as prints and copies thereof) for self-marketing, including, but not limited to, mailings or publication on the Internet (incl. social media networks like Facebook, Instagram, Snap Chat etc.) or for presenting as work samples.

 

23.
These terms and conditions may only be modified or amended in writing. If a provision of the contract or these terms and conditions becomes ineffective, the remaining provisions of the contract and these terms and conditions shall remain in full force and effect. Any ineffective provision shall be restated to reflect as nearly as possible the original intentions of the contractual parties. The same shall apply to cases in which loopholes of the contract and/or these terms and conditions need to be closed. The place of performance and the place of jurisdiction is the Artist’s place of business unless otherwise required by law. The contract and these terms and conditions are governed by the laws of the Federal Republic of Germany. Any services rendered outside of the Federal Republic of Germany are also governed by German law. The terms and conditions of the United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods signed on April 11, 1980 in Vienna, Austria do not apply.

 

24.
The German language version of these terms and conditions shall be the version used in the event any dispute arises hereunder. The English translation of these terms and conditions is for convenience only and shall not be used by the parties or any court when interpreting or construing these terms and conditions.